Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

Vinterklargjøring av båt

Den norske sommeren er over, og den norske vinteren nærmer seg. Selv om det ikke nødvendigvis er så stor forskjell på dem, er det ikke alle som investerer i skikkelige vinterdekk for båten. Dermed står den på land. Her er våre tips til hvordan du skal forberede båten på en årstid uten vann under kjølen.

Båter som ligger i opplag, klare for vinteren

Det sies at de to lykkeligste dagene i en trebåteiers liv, er den dagen de kjøper båten - og den dagen de avhender den. For oss andre, kan trebåter være veldig pene å se på ogvi kan bli imponerte over arbeidsinnsatsen.

Når båten skal på land derimot, uansett om den er laget av treverk, plast eller glassfiber, er det noen ting som gjør det enklere å få båten raskt ut når isen er borte og ribba er spist. 

Her har vi samlet våre beste tips. Det er ikke sikkert alle passer for deg, men vi ser ikke bort fra at båten din blir fornøyd. Dessuten er det noe med tryggheten når våren kommer, og du vet at båten allerede er godt forberedt for en lang sommersesong.

Slik forbereder du båten for vinterlagring

[MEDIA|134]

1. Spyling av skrog

Spyl skroget grundig, gjerne med høytrykkspyler. Det er viktig å få vekk alt som har grodd fast i løpet av sommeren. Bruk gjerne en klut, sparkelspade og andre hjelpemidler for å få den ren. For å si det sånn: Det du ikke blir kvitt nå, det blir bare verre neste år. Det er ingen ting av det som setter seg fast på båten din som har tenkt til å gi slipp på sitt nye vertskap - og ryktet går fort om gode groplasser. 

2. Overbygget

Når du først titter på livet som har bosatt seg under vann, ta også en titt over vann. Det er helt sikkert en svart fenderstripe etter en hard landing, eller restene av en konsumert fisk som har satt seg på overbygget. Slikt kan være fint å bli kvitt nå, selv om du skulle tatt det første gang du oppdaget det. Skrubb og vask og smil.

3. Motor

En ren motor har mange fordeler: Det er lettere å oppdage lekkasjer og andre forhold som må utbedres, det er en fin måte å bli kjent med motoren på, det er en gyllen anledning for å sjekke at lokk og luker sitter som de skal, og det er ikke minst en fin anledning for å takke en arbeidshest, som på tross av sin ene oppgave her i livet, bringer så mye glede med seg.

4. Tau, fender, tekstil

Skyll tau i ferskvann, kontroller for skjell, stein og andre uhumskheter. Sjekk ankeret. Er funksjonen god nok? Er bevegelige deler fremdeles bevegelige? Hvordan er sjakler og innfestinger? Husk drivankeret også. Er tekstiler hele og pene?

5. Muggbeskyttelse

Om du pakker inn båten om vinteren kan den lett bli angrepet av mugg. En løsning for fuktfjerning, som for eksempel små blå bokser fra Biltema, fungerer bra for noen. 

6. Fyll ut loggboka

Det er lurt å ha en vedlikeholdslogg for det du gjør på fartøyet. Dato, fremgangsmåte og produkter. Ta en kjapp evaluering. Oppdaget du at når du vasket overbygget så rant skittenvannet ned over det nyspylte skroget? I såfall kan du notere at neste gang du følger rekkefølgen til Gøypåsjøen.no, så bytter du punkt 1 og 2. Sånt er det greit å ha i en loggbok. Og husk at loggboken gjerne kan inneholde bilder og video! 

[MEDIA|135]

Til slutt: Ta ut batteriet, sett det til vedlikeholdslagring. Følg produsentens instruksjoner om motorvedlikehold. Sjekk gassanlegg for lekkasjer. Tøm vann slik at pumper og slanger ikke sprekker når frosten kommer. Og ta frem loggen når våren kommer, og sjekk at du får satt alt tilbake på plass.